V-ați gândit sau nu la acest lucru, dar modul în care vă tunați mașina, apelând sau nu la excese, precum și atenția pe care o acordați designului acesteia pot avea drept efect o economie de carburant sau, din contră, o risipă a acestuia.
Pentru început, trebuie menționat faptul că termenul de ,,tuning” provine din limba engleză și înseamnă ,,a regla” sau ,,a adapta la”, însă când vorbim despre mașini cuvântul capătă noi sensuri, desemnând o acțiune sau preocupare de a îmbunătăți sau particulariza caracteristicile funcționale sau estetice ale unui autoturism. Astfel, înțelegem că tuningul reprezintă capacitatea de a-i însuși unei mașini de stradă trăsăturile unei mașini de curse, iar, conform unui studiu, românii excelează în acest domeniu, unul din zece șoferi români practicând acțiunea de tuning asupra propriilor mașini.
De ce nu este tuningul benefic pentru a face economie de carburant? Spre exemplu, body kiturile, adică echipamentele din plastic, fibră de sticlă sau fibră de carbon, pe care mulți dintre noi le folosesc pentru a da un alt aspect mașinii, duc la un consum uriaș de combustibil în condițiile de adoptare a unor viteze mari și chiar medii. Aceasta deoarece ele cresc coeficientul aerodinamic și slăbesc randamentul motorului, obligându-l, în acest mod, să consume mai mult carburant. Consumul de carburant crește cu atât mai mult cu cât kiturile folosite sunt ieftine. Prin urmare, înainte de a cumpăra aceste kituri și de a ni le aplica pe mașină, trebuie să vedem dacă ele sunt de calitate, interesându-ne în același timp și de originea lor.
Specialiștii în domeniu nu interzic în totalitate tuningul mașinii, dar pentru cei ce își doresc să facă economie de carburant, aceștia recomandă, mai degrabă, chiptuningul sau ecotuningul. Primul menționat este un proces ce contribuie la creșterea puterii motorului, fără a fi necesare unele interferențe mecanice. Acesta oferă o îmbunătățire softului creat de fabricant, termenul de chiptuning traducându-se mot-a-mot, astfel: ,,modificat prin cip electronic”. Cel de-al doilea proces, ecotuningul sau tuningul ecologic, este foarte asemănător cu chiptuningul, în schimb, acesta se bazează mai mult pe o economie de carburant decât pe o creștere a puterii motorului. Specialiștii recomandă adoptarea uneia dintre cele două metode de tuning, în mod special persoanelor care călătoresc foarte mult cu mașina. Aceștia afirmă că, folosind chiptuningul sau ecotuningul în detrimentul tuningului obișnuit, în cazul motoarelor supraalimentate se poate ajunge la economie de carburant de până 20%, iar în cazul motoarelor aspirate la o economie de carburant de până la 5%.
Așadar, având în vedere toate cele menționate mai sus, putem observa că deși tuningul reprezintă o pasiune pentru mulți șoferi, acesta presupune și costuri ridicate, o economie de carburant fiind automat scoasă din calcul. Prin urmare, puteți alege fie să aveți o mașină foarte tunată, dar care consumă și extrem de mult combustibil, fie să vă tunați mașina ținând cont de aspectele menționate anterior. Ecotuningul sau chiptuningul vă permit și ele să vă satisfaceți nevoia de a vă tuna mașina, dar și să faceți economie de carburant.